четвъртък, 13 февруари 2014 г.

Високите токове - символът на женската еманципация

    ''НЕ ЗНАЯ КОЙ Е ИЗМИСЛИЛ ВИСОКИТЕ ТОКОВЕ НО ЖЕНИТЕ МУ ДЪЛЖАТ МНОГО...'' е казала Мерилин Монро. Именно благодарение на нея през 50-те високите токове се превръщат в култ.
     Чудно е колко малко хора знаят, кой е измислил високите обувки, без които съвременната жена не може.

Високите токове, които се превръщат в символ на сексуалността, властта и самочувствието. Аксесоара, който за звездите е имидж а за обикновената жена ,синоним на сексуална привлекателност.


    Символът на женската еманципация, сто процентовото женско владение по ирония на съдбата е измислен от мъжете. Подобни приспособления за първи път са използвани от конниците на Персия за да не се изплъзват ботушите на ездачите от стремето. Благодарение на високите токове са се задържали здраво върху коня, когато стреляли със лъка.

   Разбира се персийците ги гледали от практична гледна точка, за първи път за да изглежда по-достолепна ,за да гледа отвисоко подчинените си през 1533 година, Катерина де Медичи е първата жена,която се качва на високи токове. Има много нейни картини запечатали този сюблимен момент. 

Естествено аксесоара се превръща моментално в  хит. Приластяващата роля на високите токове започва още през 16 век като стават любим аксесоар на проститутките.

   Токовете стават толкова модерни, че през 17 и 18 век започват да ги използват и мъжете  от аристокрацията. Логиката им била следната;
-Само някой на когото не му се налага да работи на полето или да върви дълго, може да си позволи да се разхожда в толкова непрактични обувки....

     За крал Луи - 14-ти, 13 сантиметровите обувки били абсолютно задължителни, най-вече заради ниският му ръст. Благодарениe на Британската кралица Виктория те се превръщат във фетиш.

       Края на 19-ти и началото на 20-ти век консервативните нрави превръщат подаващият се изпод дългите поли глезен в ''скандален'' и високите токове стават табу.
      








 30-те години на 20-ти век носи на жените ново усещане за свобода. Демонстрират го с облеклото си  и отново високият ток се завръща като задължителен аксесоар.

 По това време се създават и знаменателните иглени токчета от Андре Перужа за певицата Мистингет. Но фешън елемент, иглените токчета се превръщат едва през 1952 година предложени от Роже Вивие за Диор и Салваторе Ферагамо.

      Елегантните иглени токове са изместени през 70-те години от платформите. Те са предпочитани както от жените така и от мъжете. Пионер е Дейвид Бауи...

      И така с годините високите токове от обикновен аксесоар се превръщат в произведения на изкуството. Кой не помни сърцераздирателната молба на Кари Брадшоу от ''Сексът и градът'' отправена към крадец;

     '' Вземи всичко, само не и обувките ми Маноло Бланик...''
Ваш Сиси Блонд....

Няма коментари:

Публикуване на коментар